Nieuws
1 september 2009
Nieuwe metabolische bescherming ontdekt tegen tumor cellen
De nauwkeurige rol van antioxidanten bij het in stand houden van cellen.
Dit is de titel van een onderzoek aan de Harvard Medical School waar een onderzoek werd gedaan naar de rol van antioxidanten bij het afsterven van cellen. Het onderzoek heeft nogal wat stof doen opwaaien en in de pers zijn alarmerende berichten verschenen over de rol van antioxidanten in verband met kanker. Waarbij soms ook nog bepaalde oudere en achterhaalde onderzoeken over de rol van antioxidanten, worden genoemd.
Dit zijn de feiten:
Bij een laboratorium experiment hebben de onderzoekers van het laboratorium van Joan Brugge aan de universiteit van Harvard, twee verschillende typen borstkankercellen onderzocht.
Alle lichaamcellen hebben een bepaalde levensduur, abnormale, zieke en dode cellen worden meestal door het lichaam opgeruimd. Dit proces heet apoptose. Het probleem van kankercellen is dat deze abnormale of gedegenereerde cellen niet op de natuurlijke manier dus door middel van apoptose, door het lichaam worden opgeruimd maar zich kunnen blijven vermenigvuldigen en verspreiden waardoor tumoren ontstaan. De onderzoekers voerden een experiment in vitro uit om te ontdekken hoe kankercellen kunnen overleven buiten het lichaam. Zij onderzochten twee verschillende soorten borstkankercellen in het beginstadium van de celontaarding. Uit het onderzoek bleek dat ook deze kankercellen, buiten het lichaam, uiteindelijk sterven als zij geen voeding krijgen. Daarnaast bleek dat het toevoegen van antioxidanten aan de voedingsbodem zorgde voor een opleving van deze cellen.
In een ander recent laboratoriumonderzoek door Prof. Schafer .e.a. aan de Universiteit van Notre Dame (USA) werd geconstateerd dat gedegenereerde cellen, die resistent lijken tegen apoptose, de vaardigheid verliezen om glucose op te nemen., hun belangrijkste energiebron. Onder de microscoop bekeken vertoonden deze cellen oxidatieve stress. Het eindresultaat was dat het transport van energie in de cellen stopte, waardoor deze letterlijk verhongerden. Dit gegeven was al bekend uit eerder onderzoek.
Vervolgens werd gekeken naar wat er zou gebeuren als men de cellen zou manipuleren zodat zij een grotere hoeveelheid HER2 gingen produceren. HER2 is een gen dat hyperactief is in de meeste soorten borstkanker. De cellen werden ook behandeld met antioxidanten in een poging om de oxidatieve stress te verminderen en het overleven van de cellen te bevorderen.
Beide methodes werkten: In de cellen met het borstkankergen werd het glucose transport hervat en in de cellen behandeld met antioxidanten werden vetzuren gebruikt als energiebron.
Dit is wat de onderzoekers er zélf over zeggen:
Prof. Schafer zegt hierover dat; "…dit het interessante idee oproept dat antioxidanten, waarvan men denkt dat hun specifieke functie het voorkomen van genomische schade is, zouden kunnen toestaan dat deze potentieel gevaarlijk cellen overleven. (genomische schade, betekent schade aan het erfelijke materiaal)."
‘Ons onderzoek oppert de mogelijkheid dat activiteit van antioxidanten toestaat dat tumorcellen in het beginstadium kunnen overleven in plaats van af te sterven als gevolg van dit stofwisselingsdefect.
De onderzoekers zijn van plan om meer onderzoek te gaan uitvoeren op dit gebied.
Prof. Brugge zegt: ‘Uiteindelijk willen we voldoende leren begrijpen van de stofwisseling van tumorcellen om nieuwe doeltreffende behandelmethoden te ontwikkelen.’
De onderzoekers schrijven dat zij: ‘willen waarschuwen voor het extrapoleren (uit hun verband rukken) van hun bevindingen, die zijn gebaseerd op laboratoriumonderzoek. Zij benadrukken dat de experimenten niet bedoeld waren om het effect van antioxidanten in onze voeding na te bootsen. De onderzoekers hebben slechts twee specifieke mengsels van antioxidanten gebruikt – die chemisch verschillen van die in voedsel en voedingssupplementen – en slechts om te begrijpen hoe oxidanten kunnen bijdragen aan stofwisselingsdefecten.
‘Wij denken dat bepaalde genen die werken als een antioxidant, een veel grotere rol spelen dan antioxidanten mengels die buiten het lichaam worden toegediend’ zegt Prof. Brugge. ‘Wat gebeurt met antioxidanten uit voedsel is veel ingewikkelder en dit is niet dat wat wij proberen te onderzoeken.’
Dit onderzoek en de media:
Naar aanleiding van dit onderzoek zijn in de media alarmerende en totaal uit verband gerukte berichten de wereld in gestuurd, met suggestieve krantenkoppen zoals: ‘Antioxidanten helpen kanker groeien’ en ‘Al die extra vitaminen zijn nergens voor nodig’. De media gebruiken daarnaast ook andere, oude en achterhaalde, onderzoeken om deze ongenuanceerde en onjuiste berichtgeving kracht bij te zetten.
De waarheid is kort en eenvoudig: Zonder antioxidanten kunnen cellen niet overleven, niet alleen kankercellen, maar óók gezonde cellen! De onderzochte cellen waren al gedegenereerd tot het beginstadium van bepaalde borstkankercellen. Het waren géén gezonde cellen. Uit dit onderzoek blijkt bepaalde kankercellen langer kunnen leven mét een specifiek mengel van bepaalde antioxidanten, die een andere chemische samenstelling hebben dan die in ons voedsel. Uit dit onderzoek blijkt niet dat antioxidanten uit voeding en voedingssupplementen kanker verwekken. Deze bewering is in dit kader volledig uit de lucht gegrepen! De onderzoekers benadrukken juist dat het niet om natuurlijke antioxidanten uit voeding en voedingssupplementen gaat en waarschuwen er duidelijk voor om hun bevindingen niet anders te interpreteren!
Integendeel: deze bevindingen vormen mogelijk de sleutel voor een nieuw perspectief in de bestrijding van kanker.
Bron: http://www.harvardscience.harvard.edu/
